III Konkurs Letni – Weronika Zakrzewska-Rudzińska

Odpowiedzi:

1. Czym różni się zwyczajna książeczka dla dzieci od tej do czytania globalnego?

Po pierwsze objętość książeczek – małe i zwięzłe, a także konstrukcja tekstów tzn. wyrazy są krótkie, zazwyczaj trzyliterowe i często się powtarzają. Ilustracje są barwne i dynamiczne, często pojawiają się teksty absurdalne, które śmiesząc szybko zapadają w pamięci dzieci. Miłym elementem jest nalepka, którą można przykleić po przeczytaniu tekstu. Książeczki prezentują wyrazy zapisane odpowiednią czcionką (typ czcionki, wielkość, krój i kolor).

2. Jak powinny wyglądać prawidłowe napisy na robionych samodzielnie planszach do czytania globalnego? Dlaczego ryzykowne jest ilustrowanie innych części mowy poza rzeczownikami?

Napisy powinny być wykonane czcionką prostą bez ozdobników (Century Gothic, Arial, Verdana, Tahoma) o wielkości 160 punktów z pogrubieniem, kolor czarny. Rzeczowniki najłatwiej zilustrować, co jest jasne i czytelne dla dzieci, a język polski jest skomplikowany.

1

Pani Weroniko, jeśli chodzi o czytanie globalne to jest już Pani doświadczonym praktykiem i takie pytania to dla Pani pestka. Brawo! Obie odpowiedzi prawidłowe. Dziękuję.

Jeśli chodzi o grę to już miałam przygotowaną odpowiedź, ale na razie jej nie zamieszczę. Uczynię z tej gry zagadkę dla użytkowniczek mojej strony Fb. Zobaczymy co napiszą. Pozdrawiam.