Wczesne Wspomaganie Rozwoju i czytanie globalneMT-K2023-03-30T22:49:23+02:00
Wczesne Wspomaganie Rozwoju i czytanie globalne
Jedna z mam zaapelowała, by napisać coś o roli czytania globalnego w procedurach WWR. Czy można je stosować jako jeden z jego elementów i w jakich dysfunkcjach sprawdza się najlepiej.
Przypomnijmy sobie zatem najczęściej występujące problemy, które wymagają Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Należą do nich:
– zaburzenia ze spektrum autyzmu
afazja
capd
– zaburzenia koordynacji ruchowej
– uszkodzenia wzroku
– uszkodzenia słuchu
– niepełnosprawność umysłowa
– zaburzenia rozwoju mowy
– ogólne spowolnienie rozwoju
– ADHD
– zaburzenia emocjonalne
– zespół Downa
A czym jest czytanie globalne w wersji, którą polecam? Zabawą. Krótką, wesołą, pełną śmiechu, ruchu i pozytywnych emocji zabawą.
Nie ma takiego schorzenia, które odstręczałoby dziecko od zabawy (chyba że dysfunkcja jest bardzo ciężka i nie ma z dzieckiem kontaktu), toteż żadna z wymienionych wyżej niepełnosprawności nie stanowi przeszkody do zabaw w czytanie.
Wprost przeciwnie. Przy niektórych dysfunkcjach jest to szczególnie polecany rodzaj stymulacji intelektualnej.
Ponieważ sesje z planszami są krótkie polecamy je dzieciom z ADHD i generalnie maluchom z utrudnioną koncentracją. Z racji dużych czcionek i odpowiednio dobranego kontrastu świetnie nadają się dla dzieci z niedowidzeniem. Przemyślany, odpowiednio dobrany ruch będzie stanowił element usprawniający dzieci z zaburzeniami ruchu. Świadomość, że potrafią odczytać wyrazy z plansz jest z kolei pozytywnym czynnikiem podnoszącym we własnych oczach wartość u dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi.
Póki czytanie globalne utrzymane jest w klimacie dobrej zabawy, póty stanowi dodatkowy znaczący element WWR.