Dziecko może kojarzyć czytanie z zabawą
http://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,1636344-zestaw_do_nauki.html
Zestaw do nauki czytania z wykorzystaniem metody Domana dla małych dzieci to zbiór plansz wyrazowo-obrazkowych przeznaczony do nauki czytania (bez znajomości liter) dla dzieci w wieku 1-5 lat. Powstał on na bazie dwudziestoletnich badań prowadzonych przez pedagoga przedszkolnego i polonistę, Marię Trojanowicz-Kasprzak, podczas pracy z dziećmi i został dostosowany do specyfiki języka polskiego (zmiana koloru czcionki, wprowadzenie różnorodności w wyborze części mowy na kartach, wykorzystanie obrazków itp.)
Wprowadzone modyfikacje sprawiają, że nauka czytania odbywa się w sposób spontaniczny poprzez zabawę, bez konieczności stosowania się do ściśle określonego harmonogramu, jak miało to miejsce w oryginalnej metodzie. Teraz, dzięki wprowadzeniu kart z obrazkami, nauka staje się przyjemniejsza i łatwiejsza poprzez kojarzenie obrazu graficznego słowa z obrazem. Są to jednak karty dwustronne (z obrazkiem i rzeczownikiem z jednej oraz samym rzeczownikiem z drugiej strony), z których można korzystać w zależności od postępów w nauce (zwłaszcza w początkowych etapach). Ich wygląd (atrakcyjne zdjęcia oraz dobór słownictwa zgodnie z zainteresowaniami dzieci) stanowi bodziec motywujący dzieci do poznawania kolejnych słów.
Karty wyrazowo-obrazkowe ograniczają się do rzeczowników – nazw zabawek, produktów spożywczych, części ciała, zwierząt, zaś pozostałe (pozbawione już obrazków) obejmują inne części mowy, takie jak np. czasowniki, przyimki, zaimki, spójniki, przymiotniki, przysłówki. Dzięki temu na kolejnych etapach nauki dziecko potrafi odczytać pełne zdanie, a nie jedynie wyrwane z kontekstu słowa. Nauka zaś polega na przyswajaniu obrazu graficznego słowa, czym znacznie różni się od zwyczajowego czytania.
Dzięki użyciu kart dziecko kojarzy czytanie z zabawą, doskonali pamięć, uczy się koncentracji. Z czasem zasób rozpoznawanych słów rośnie i maluch jest w stanie odczytywać coraz to nowsze słowa i złożone z nich zdania. Im zdanie zabawniejsze, tym bardziej efektywna nauka, a zatem praca z kartami (jest ich w zestawie aż 139!) to pole do popisu dla rodzica, wychowawcy czy opiekuna, który pragnie nauczyć dziecko czytać pomijając żmudny zazwyczaj i często zniechęcający etap literowania.
Do zestawu dołączona jest szczegółowa informacja dla rodziców z dokładnymi wskazówkami, jak ma przebiegać nauka czytania (częstotliwość sesji, ilość kart a wiek dziecka, sposób ich prezentacji itd.). Instrukcja podana w zestawie zupełnie wystarcza, by zacząć czytać z dzieckiem.
Sama przekonałam się, że Zestaw do nauki czytania to świetny pomysł na zabawę i naukę w jednym. Strona graficzna kart (przyciągające uwagę dziecka obrazki ilustrujące przedmioty i osoby z jego otoczenia) sprawia, że dzieci chętnie uczestniczą w zabawie w czytanie. Moja trzylatka sama domaga się kilku sesji dziennie, a w wolnych chwilach sama sięga po karty, by je przeglądać i ćwiczyć czytanie poznanych już słów. Teraz czytamy już zdania złożone z kilku wyrazów.
Starszy syn zna już co prawda duże i małe litery, ale również chętnie sięga po Zestaw do nauki czytania, by doskonalić swą umiejętność. Największą frajdę sprawia mu wymyślanie zabawnych, często abstrakcyjnych, zdań. Im bardziej dziwaczne, tym lepsze. Dzięki kartom wszyscy dobrze się bawimy i uczymy. Zachęcam zatem wszystkich rodziców do nauki czytania z dziećmi, wykorzystując proponowany zestaw. Na efekty nie trzeba długo czekać.
Gorąco polecam!
mama Karina